Az oldalunk sütiket (Cookie) használ a működése során. Amennyiben nem szeretné ezeket engedélyezni, úgy böngészőjében letilthatja a sütik elfogadását, de akkor nem biztos, hogy az oldal rendben fog működni. Dönthet úgyis, hogy nem lép tovább az oldalunkra! Mi a törvényes feltételek betartása mellett alkalmazzuk a sütiket. Bővebb információt találhat az Adatvédelmi Nyilatkozat menüpont alatt!
Termékcsoportok:

Drága Bea, beázunk!

2025. 09. 13. 20:00:00 Czimmermann Tibor (Karavándor magazin)
Drága Bea, beázunk!

A beázás elleni küzdelem nem lebecsülendő feladat, a sok évtizedes tapasztalat és az egyre korszerűbb anyagok megjelenése kecsegtetnek sikerrel. A szemre tetszetős és értékes járművet akár hónapok alatt képes használhatatlan rommá silányítani az átázott fal penész szaga. A lakójárművek beázási problémái három fő okra vezethetők vissza:

  1. Az oldalablakok és az ajtók (szervizajtók) keretének, profiljának a tömítetlensége. (Ennek kiemelten súlyos esete a törött ablaktábla, illetve a ki/betápok, csatlakozók szigetelésének hibája.)

  2. A tetőablakok, illetve tetőszellőzők tömítetlensége (ehhez hozzávéve a tetőn elhelyezett szerelvények és szellőző-/égéstermék-/szagelszívó gombák sérülése)

  3. A falak és a tető illesztéseinél használt peremléc alatt a tömítőanyag elöregedése (ehhez értendő a díszlécek és zsanérsínek hasonló jellegű problémái)

Az ablaktábla cseréje sok csapdát rejt magában. A legismertebb a zsanérléc profilja, amibe bele kell akasztani a nyíló ablakra préselt ellendarabot. Jónéhány párosítás akad, az eltérő profilok nem illeszthetőek egymáshoz. Ezért a legritkább esetben használható fel az utólag megvásárolt utángyártott csere ablaktábla, a gyárilag felszerelt zsanérsínre. Természetesn itt is dívik a 'majd megoldom valahogy' kreatÍv szakértelem, ami a legtöbb esetben nem sok jóval kecsegtet. A speciális lakójárműablak gyártók meglehetősen nagy vérveszteséget szenvedtek az elmúlt évtizedekben, többen közülük megszűntek. Ez a fő oka az eredeti akatrészek égbeszökő árainak. Marad  a helyttesítő ablakok sora, amelyek között komoly áreltérés mutatkozik attól függően, hogy tartalmazzák-e  a kombinált rolót, az ablakkeretük egy stabil szerkezet, vagy egy olcsóbb gumiprofil. Az ablaktábla anyaga akril, ritkán hőkezelt vékony járműüveg.

A helyettesítő ablak beszerzése előtt az ár mellett alaposan tájékozódni kell a rendelkezésre álló helyről. A fő jellemző az úgynevezett kivágási méret, ami nehezen mérhető pontosan, feltételezi ugyanis az ablakkeret kiszerelését az oldalfalba vágott nyílás pontos szélességének, magasságának és az oldalfal vastagságának korrekt megállapításához. Szélsőséges esetben (például angol lakókocsiknál) a sarkok lekerekítési sugara is tartogathat meglepetést. 

Az ökölszabály többnyire a kivágási méret bővítését támogatja, a szűkítés csak ritka esetben jöhet szóba és akkor is csak minimális mértékben. A vágás komoly rutint feltételez, mielőtt valaki önbizalommal telten beleugrik ebbe a 'fülmeresztő' műveletbe, mérje fel a képességeit valamilyen próbavágás elvégzésével. Az egyenetlen, girbe-gurba vágási profil csak korlátozott mértékben egyenlíthető ki a tömítőanyag mennyiségével.
Alaposan meg kell nézni, hogy az új vonalvezetés elfér-e a fal belső oldalán, kiemelt figyelmet szentelve a kombinált roló elhelyezésére, a perem közelében futó elektromos vezetékekre, bútormerevítőkre, és a behelyezendő új keret peremének felfekvéséhez szükséges szabad helyre.

A tömítőanyag megválasztásakor képlékenynek maradó (tehát nem rugalmas!) anyagot kell választani. A keményre kötő ragasztó a későbbiekben nehezen kezelhető feladatot jelent, ha a tömítés mégsem lett tökéletes. A kivágási méret és a keret közötti szükséges illesztéseket az ablakgyártó leírása tartalmazza, ennek hiányában a hőtágulásra 2-4 mm rés ráhagyása elengedhetetlen. A szorosan illeszkedő keret később bosszantó hibák forrása lehet.

A berögzítés felelőssége sem elhanyagolható, és itt ne csupán arra gondoljunk, hogy ki ne essen az ablak - ez ugyanis szélsőségesen súlyos beépítési hiba következménye - de a megfelelő rögzítés az alapja a hosszú távon tartós tömítettségnek is. Itt most nem térünk ki a régi szigetelés alapos és teljes eltávolítására, a felületek zsírtalanítására és előkészítésére. A pontosság rovására tett minden kis ráfordításcsökkentő kompromisszum megbosszulja magát.
Hasonló a helyzet az esetleges korábbi beázás következtében elkorhadt falécek és lemezek cseréjével. Pudvás, gombás elemet nem szabad benne hagyni, mert az a penész kiterjedésének melegágya lesz. A penész szag pedig már nem csupán kellemetlen, egyben az egészségtelen lakótéri klíma okozója. Penészvirágos lakókocsit kockázatos megvásárolni, mert ki-ki egyénileg súlyosan érzékeny lehet rá, a javítás szükséges kiterjedtsége pedig csak a megbontást követően derül ki. A felületi kezelés az egyik legsúlyosabb elkövethető hiba (a háztartásban a csempével borított falak egészen másképp viselkednek).

A beépítés utolsó fázisában a kitámasztókar szabad futását kell biztosítani, a zárófülek pedig két reteszelési állást tudjanak: az egyik a tömítőprofilra feszítő teljes zárás, amely mellett az esővíz nem hatol be a lakótérbe, a másik a téli szellőztető állás, amely nem engedi rásülni a tömítőprofilokat az ablakperemre. A téli tárolás egyik fontos alapfeltételét biztosÍthatjuk így.


Tartalomhoz tartozó címkék: Tudjuk hogy használni tudjuk

Kapcsolódó tartalmak