Drága Bea, beázunk!
        
            2025. 09. 13. 20:00:00
        
                    
        
                                                                        
                                    
                         
                    
                                
                    
            
        
        
            
        
                    
                
        
        
        
    
    
            
                         
                    A beázás elleni küzdelem nem lebecsülendő feladat, a sok évtizedes tapasztalat és az egyre korszerűbb anyagok megjelenése kecsegtetnek sikerrel. A szemre tetszetős és értékes járművet akár hónapok alatt képes használhatatlan rommá silányítani az átázott fal penész szaga. A lakójárművek beázási problémái három fő okra vezethetők vissza:
- 
	Az oldalablakok és az ajtók (szervizajtók) keretének, profiljának a tömítetlensége. (Ennek kiemelten súlyos esete a törött ablaktábla, illetve a ki/betápok, csatlakozók szigetelésének hibája.)
- 
	A tetőablakok, illetve tetőszellőzők tömítetlensége (ehhez hozzávéve a tetőn elhelyezett szerelvények és szellőző-/égéstermék-/szagelszívó gombák sérülése)
- 
	A falak és a tető illesztéseinél használt peremléc alatt a tömítőanyag elöregedése (ehhez értendő a díszlécek és zsanérsínek hasonló jellegű problémái)
 Az ablaktábla cseréje sok csapdát rejt magában. A legismertebb a zsanérléc profilja, amibe bele kell akasztani a nyíló ablakra préselt ellendarabot. Jónéhány párosítás akad, az eltérő profilok nem illeszthetőek egymáshoz. Ezért a legritkább esetben használható fel az utólag megvásárolt utángyártott csere ablaktábla, a gyárilag felszerelt zsanérsínre. Természetesn itt is dívik a 'majd megoldom valahogy' kreatÍv szakértelem, ami a legtöbb esetben nem sok jóval kecsegtet. A speciális lakójárműablak gyártók meglehetősen nagy vérveszteséget szenvedtek az elmúlt évtizedekben, többen közülük megszűntek. Ez a fő oka az eredeti akatrészek égbeszökő árainak. Marad  a helyttesítő ablakok sora, amelyek között komoly áreltérés mutatkozik attól függően, hogy tartalmazzák-e  a kombinált rolót, az ablakkeretük egy stabil szerkezet, vagy egy olcsóbb gumiprofil. Az ablaktábla anyaga akril, ritkán hőkezelt vékony járműüveg.
Az ablaktábla cseréje sok csapdát rejt magában. A legismertebb a zsanérléc profilja, amibe bele kell akasztani a nyíló ablakra préselt ellendarabot. Jónéhány párosítás akad, az eltérő profilok nem illeszthetőek egymáshoz. Ezért a legritkább esetben használható fel az utólag megvásárolt utángyártott csere ablaktábla, a gyárilag felszerelt zsanérsínre. Természetesn itt is dívik a 'majd megoldom valahogy' kreatÍv szakértelem, ami a legtöbb esetben nem sok jóval kecsegtet. A speciális lakójárműablak gyártók meglehetősen nagy vérveszteséget szenvedtek az elmúlt évtizedekben, többen közülük megszűntek. Ez a fő oka az eredeti akatrészek égbeszökő árainak. Marad  a helyttesítő ablakok sora, amelyek között komoly áreltérés mutatkozik attól függően, hogy tartalmazzák-e  a kombinált rolót, az ablakkeretük egy stabil szerkezet, vagy egy olcsóbb gumiprofil. Az ablaktábla anyaga akril, ritkán hőkezelt vékony járműüveg. Alaposan meg kell nézni, hogy az új vonalvezetés elfér-e a fal belső oldalán, kiemelt figyelmet szentelve a kombinált roló elhelyezésére, a perem közelében futó elektromos vezetékekre, bútormerevítőkre, és a behelyezendő új keret peremének felfekvéséhez szükséges szabad helyre.
Alaposan meg kell nézni, hogy az új vonalvezetés elfér-e a fal belső oldalán, kiemelt figyelmet szentelve a kombinált roló elhelyezésére, a perem közelében futó elektromos vezetékekre, bútormerevítőkre, és a behelyezendő új keret peremének felfekvéséhez szükséges szabad helyre. A berögzítés felelőssége sem elhanyagolható, és itt ne csupán arra gondoljunk, hogy ki ne essen az ablak - ez ugyanis szélsőségesen súlyos beépítési hiba következménye - de a megfelelő rögzítés az alapja a hosszú távon tartós tömítettségnek is. Itt most nem térünk ki a régi szigetelés alapos és teljes eltávolítására, a felületek zsírtalanítására és előkészítésére. A pontosság rovására tett minden kis ráfordításcsökkentő kompromisszum megbosszulja magát.
A berögzítés felelőssége sem elhanyagolható, és itt ne csupán arra gondoljunk, hogy ki ne essen az ablak - ez ugyanis szélsőségesen súlyos beépítési hiba következménye - de a megfelelő rögzítés az alapja a hosszú távon tartós tömítettségnek is. Itt most nem térünk ki a régi szigetelés alapos és teljes eltávolítására, a felületek zsírtalanítására és előkészítésére. A pontosság rovására tett minden kis ráfordításcsökkentő kompromisszum megbosszulja magát. 
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                         
                        