Az oldalunk sütiket (Cookie) használ a működése során. Amennyiben nem szeretné ezeket engedélyezni, úgy böngészőjében letilthatja a sütik elfogadását, de akkor nem biztos, hogy az oldal rendben fog működni. Dönthet úgyis, hogy nem lép tovább az oldalunkra! Mi a törvényes feltételek betartása mellett alkalmazzuk a sütiket. Bővebb információt találhat az Adatvédelmi Nyilatkozat menüpont alatt! Elfogadom
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Biztosra mehet - a járműszerelvény vezetése

Tényleg biztosra mehet?

Ahhoz, hogy egy járműszerelvénnyel a törvényes feltételeknek megfelelően kelhessünk útra, tudnunk kell, milyen jármű, illetve járműszerelvény vezethető B kategóriás jogosítvánnyal? A hivatalos megszorításokon túl további odafigyeléssel jelentősen fokozható a biztonság, érdemes tehát mérlegelni a kockázatot mérséklő megoldásokat.

Leegyszerűsítve a jogi szabályozásban rögzített feltételeket az alábbiaknak kell megfelelnie a sofőrnek, ha járműszerelvényt akar vezetni:

A járműszerelvény vezetésének feltételei

  1. A vezetői engedély B kategória már eleve arra a 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi vezetésére érvényes, amelyben a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 állandó ülőhely van.

  2. Az ilyen járműhöz egy 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (úgynevezett könnyű) pótkocsi (lakókocsi) kapcsolható, az így létrejött járműszerelvény vezetésére még vonatkozik a B kategória.

  3. Alapesetben a nehéz (750 kg-nál nagyobb megengedett tömegű) pótkocsiból (lakókocsiból) és az 1. pontban leírt gépkocsiból álló járműszerelvény csak akkor vezethető még B kategóriás jogosítvánnyal, ha a nehéz pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató gépkocsi saját tömegét, továbbá a járműszerelvény együttes megengedett legnagyobb össztömege nem lépi túl a 3500 kg-ot.

  4. Kezdő vezetői engedéllyel (például a B kategória megszerezését követő két évig) járműszerelvény nem vezethető!

  5. A kártya alakú vezetői engedély 12. pontjában nem szerepel a 66-os korlátozó kód (pótkocsi nélkül)!

Vezetői engedélyAz okmányok érvényessége mellett azonban még vannak egyéb kötelezettségek is. Magyarországon a járműszerelvények esetén a pótkocsira szintén vásárolni kell érvényes matricát (amennyiben D1, azaz maximum 7 személyes személyautóval vontatjuk, akkor nem). Jelen pillanatban (2020. január 1. érvényességgel) ez megegyezik az említett D1 (maximum 7 személyes) gépkocsira megállapított díjtétellel. Azaz mintha egyszerre két autóval mennénk.
A vezetői kategóriák és autópálya díjak külföldi előírásairól érdemes tájékozódni a célország (vagy az átutazásban érintett ország) helyi szabályozásairól.

A törvényi előírások mellett azonban legalább ennyire fontos figyelni a műszaki feltételek teljesülésére is. Itt különbséget tehetünk az elegendő és ajánlott feltételek között. Ami a járművek időszakos műszaki vizsgálatához szükséges, az egyben elegendő feltételnek is tekinthető, viszont ezen túlmutat, hogy a járműszerelvénynél „harmonizálni” kell a tömegadatokat. A vontató jármű akkor alkalmas a közlekedésre egy adott pótkocsival együtt, ha az autó forgalmijába bejegyzett vontathatósági tömegértékek elérik vagy meghaladják a vontatmány tömegét. Vigyázat, a ráfutófékes illetve fék nélküli pótkocsira vonatkozó értékek különböznek egymástól!
Aki azonban biztosra szeretne menni, annak érdemes alaposan tájékozódnia a biztonságot erősen javító további lehetőségekről. Az alapvető (korábban említve a műszaki vizsga hatáskörébe is tartozó) feltételekkel most nem foglalkozunk. A menetbiztonságot jelentősen érintő külön tartozékok közül kiemelve felhívjuk a figyelmet néhány fontos kiegészítőre:

AL-KO lengéscsillapító utánfutóhozLengéscsillapító felszerelése a vontatmányra. A futómű kialakítása és a jármű tömege alapján kell megválasztani a szükséges típust. A vontatmány kereke és az útfelület közötti kapcsolatot javítja a helyesen megválasztott típus.

Biztonsági kapcsolófej felszereltetése. A ráfutófék gyártmánya, de még inkább a vontatmány tömege meghatározó a megfelelő változat kiválasztásában. Rácsatolt állapotban „ráfog” a vonóhorogra, így szinte egy járművé egyesítve a járműszerelvényt. Jelentősen csökkenti a szélviszonyok, az útegyenetlenségek és a forgalmi helyzetek okozta kellemetlen jelenségek kialakulásának kockázatát ezáltal mérsékelve a veszélyes hatást. Fontos tudni, a vonóhorog gömbjét nem szabad bezsírozni.

Elektronikus menetstabilizátor. Egy intelligens megoldás a vészhelyzetek kialakulásának megelőzésére. A lakókocsira szerelve figyeli a menetközben fellépő veszélyes hatásokat, és a biztonságos haladásra kockázatot jelentő belengések megjelenésekor a vontatmányra gyakorolt tervezett fékezéssel stabilizálja a járműszerelvényt. A járművezető figyelmét ugyan nem pótolja, de nagy segítséget jelent váratlan helyzetekben, hogy a sofőr megőrizze uralmát a volán felett.

Biztonsági kapcsolófejA vezető felkészültsége és pillanatnyi állapota szintúgy komoly befolyásoló tényező, de e keretek között csak a pihenési idők betartására hívjuk fel a figyelmet. A járművezető pillanatnyi fizikai és lelki állapotától függően mindenki egyéni belátása szerint válassza meg a pihenési periódust, itt csak annyit említenénk meg, hogy általában egy tanórának az időtartamát is 45 percben maximalizálják, hiszen kb. ennyi ideig tart az elvárható figyelem. A vezetéstechnika egy önálló témakör, megfelelő rutin hiányában senki ne szégyelljen gyakorló órákat venni indulás előtt az ezzel foglalkozó autósiskolákban. Például tudja, hogy lakott területen belül, az általános 50 km/h óra határértéknél magasabb sebességet megengedő tábla hatálya nem terjed ki a járműszerelvényre? Hiába teszi lehetővé a jelzőtábla mondjuk a 70 km/h sebességet, ez csak akkor vonatkozik az utánfutót vontató gépkocsira, ha a település vége táblát is elhelyezték azon az  útszakaszon!

Olvasói észrevételek:

  • Autópálya matrica vásárlásakor lehet a D2 járműhöz külön is vásárolni az utánfutó (U) matricát. Ebben az esetben eltérő típusú utánfutókat vontathat az adott jármű. (Facebook hozzászólás)

Szerk.: Köszönjük a pontosítást! Amennyiben így történik a vásárlás, akkor a D2 jármű rendszámát kell megadni és eltérhet az érvényességi korlátozás.

  • Még megemlíthetnénk a 96-os jogsi kódot, lakókocsihoz néha a legolcsóbb megoldás, ezért már a járműszerelvény összeállítása előtt fontos lehet tudni róla! (Facebook hozzászólás)

Szerk.: Köszönjük a profi észrevételt. Ez a 96-os kiegészítés a "B" kategóriával vezethető járműből és nehéz pótkocsiból álló maximum 4250 kg megengedett össztömegű járműszerelvény vezetésére teszi érvényessé az úrvezetői jogosítványt. Megszerzésének feltételeiről és költségeiről az autósiskolákban kell érdeklődni.

  • Betelefonáltam tavaly a hatósághoz a vontathatóság témakörével kapcsolatban, mert ellentmondás van a törvényi szabályozásban. A következő tájékoztatást kaptam. A gépkocsi akkora tömegű vontatmányt vontathat, amekkora a forgalmiba be van írva. Az a kitétel itt nem releváns, hogy a nehéz pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató gépkocsi saját tömegét. Nekem van egy Sharan gépkocsim, aminek a saját tömege 1904, de a 2200 kg-ot vontathatok vele. Ez van a forgalmiban. Pont. Üdv, H.D.

Szerk.: Két különböző dologról van szó. Az egyik, hogy műszakilag mekkora tömegű vontatmánnyal közlekedhet a jármű, a másik pedig arra vonatkozik milyen esetben lehet még B kategóriás jogosítvánnyal vezetni a járműszerelvényt. A megadott gépkocsival egy 2200 kg-os ráfutófékes utánfutó ugyan vontatható, ha ez szerepel a forgalmiban, de az alap B kategóriás jogosítvánnyal így nem vezethető. (Minthogy a Sharan megengedett össztömege bőven 2050 kg felett van, ezért a fentiekben említett B96-os vezetői engedély is kevés).


Tartalomhoz tartozó címkék: Tudjuk hogy használni tudjuk