Az oldalunk sütiket (Cookie) használ a működése során. Amennyiben nem szeretné ezeket engedélyezni, úgy böngészőjében letilthatja a sütik elfogadását, de akkor nem biztos, hogy az oldal rendben fog működni. Dönthet úgyis, hogy nem lép tovább az oldalunkra! Mi a törvényes feltételek betartása mellett alkalmazzuk a sütiket. Bővebb információt találhat az Adatvédelmi Nyilatkozat menüpont alatt! Elfogadom
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Úton a síparadicsomba

Szabad az út, irány síelni

Célországgá váltak az Alpok országai, mert most nem az átutazás a tenger felé, hanem a megérkezés a sípályához lett a fő cél. Az elkövetkezőkben a személygépkocsival (utánfutó, lakókocsi nélkül) közlekedőket érintő terheket és kötelezettségeket tekintettük át. Az osztrák matrica ára 2020-ban kissé emelkedett. Az éves matrica új ára 2% körüli emelkedést mutat tavalyhoz képest, így 91,10 EUR, de két hónapra megvásárolva 27,40 EUR. A legrövidebb időszak, ami határeset egy csúszós szabadság tervezésekor, 10 napra ad szabad utat 9,40 EUR-ért. Szlovákiában alig kerül többe a 30 napos matrica (14 EUR) a tíznaposnál (10 EUR).
Svájc változatlanul 40 CHF-ért árulja az éves matricát, és Szlovénia sem változtatott idén: egy évre 110 EUR, havonta 30 EUR, hét napra pedig 15 EUR a tarifa.

Sípálya a profiknak (Hahnenkamm)
Az osztrákok öt autópálya-szakaszt mentesítettek a díjfizetés alól, bár ez érdemben nem feltétlenül befolyásolja az autósok anyagi terheit. A következő szakaszok érintettek:

  • A12 Kufstein államhatár és Kufstein-Süd csomópont között

  • West Autobahn A1 Walserberg államhatár és Salzburg Nord csomópont között

  • Rheintal / Walgau A14 Hörbranz államhatár és Hohenems között

  • Linz A26 autópálya

  • Mühlkreisautobahn A7 Hafenstraße és Urfahr között

A többi érintett országban inkább szakaszdíjakra kell számítani, de ezeket a különböző díj-kalkulátorokkal viszonylag jól lehet követni, hangsúlyozva azok aktuális érvényességét, hiszen helyileg bármikor előfordulhat változás.

Függetlenül az autópálya díjaktól az Alpokban számos hágó és alagút igénybevétele többlet költséggel jár. Erre az ADAC grafikonját mellékeltük, ami bár két éves, de talán nincs jelentős eltérés a korábbiakhoz képest.

Díjak a hágókon és alagutaknál. Forrás: ADAC

Aki „sikerrel” veszi az akadályokat és díjfizetés nélkül veszi igénybe az autópályát, számítson rá, hogy a kirótt büntetés elkerülése sokáig okozhat problémát, ugyanis például Olaszország tíz évig fenntartja a jogot az elmaradt díjak beszedésére.

Az autósokat és az autók műszaki állapotát érintő követelmények szintén eltérőek lehetnek, de érdemes azt az általános irányelvet követni, hogy a téli és kora tavaszi időszakban mindenképpen téli gumival továbbá a csomagtartóban az aktuális abroncsra való hólánccal kell útnak indulni! Ebben előfordulnak ugyan engedmények, de ha az időjárás különösen zordra fordul, akkor szigorodnak a hatósági szabályok is.

A véralkoholszint tekintetében külföldön általában 0,05% a határérték, de Csehország, Szlovákia, Románia és gyakorlatilag Lengyelország esetében teljes a tilalom, csakúgy, mint a kezdő jogosítvánnyal rendelkező vezetőknél is sokkal nagyobb a szigor. Az országúton szinte egységesnek tekinthető a 90 km/h sebességkorlátozás, míg az autóúton 110 km/h, valamint az autópályán 130 km/h. Vannak azonban korlátozások, különös tekintettel a járműszerelvényekre, a kezdő jogosítványra, de például Ausztriában a napszakra (éjszaka 110 km/h az autópályán) figyelemmel is.

Az indulás előtt feltétlenül tájékozódni kell az egyedi helyi szabályozásokról, és nem szabad elfelejteni, hogy az extrém időjárási viszonyok miatt a hatóságok bármikor szigoríthatnak a feltételeken, illetve elrendelhetik a behajtás korlátozását az egyes útszakaszokra, nem csupán az időjárás, de például környezetvédelmi szempontok alapján is.
Tudta, hogy a törvényileg előírt véralkoholszint vagy a sebességhatár betartása kevés lehet, amikor egy esetleges balesetben a biztosító a kártérítés vagy a hatóság a felelősség megállapításában eljár? Ettől függetlenül feltétlenül javasolt megfelelő biztosítást kötni az útra!

(Forrás: ADAC)

A cikkben szereplő adatok tájékoztató jellegűek, azokkal kapcsolatban minden jogi felelősség kizárva!


Tartalomhoz tartozó címkék: Tudjuk hogy használni tudjuk