A Karavándor magazin tartalmából (2014.11.10.):
- Elsőbbség megszokásból - Az autóvezetés alapja az automatizmus
- Szalonújdonságok - Düsseldorfban megrendezett Caravan Salon 2014 kiállítás újdonságai
- Programajánló
  
	 Elsőbbség megszokásból
Elsőbbség megszokásból 
Egykoron, még huszonéves ifjú koromban volt alkalmam egy osztálytársam mellett (aki egyébként autóversenyzéssel múlatta a szabadidejét) utasként ülni a jó öreg farmotoros Skodájában. A vezetési stílusában a versenypályák örömautózását hozta a közlekedésbe, bár nem kevés üröm keveredett bele, mert hát a többi résztvevő inkább a biztonságos hétköznapi autózás híve volt. Pajtásom, akit nevezzünk egyszerűen csak Péternek, úgy szlalomozott a Petőfi hídon, hogy fényárban úszott a jó öreg Duna-híd a rengeteg fenyegetően villogó autótól. Közben elmagyarázta nekem, mennyire bután viselkednek az úrvezetők, akik késő éjjel hazafelé tartva, akkor is kiteszik (úgy mondta, feleslegesen) az irányjelzőt, ha közel s távol egyetlen mozgó jármű sincs több kilométeres körzetben. Valahogy már akkor sem tudtam azonosulni ezzel a nézettel, talán ezért sikerült a későbbiekben sok balesetet elkerülnöm. Még évtizedekkel ezelőtt a hideg téli éjszakában autózva, hajnali kettőkor a mellékutcák kusza szövevényében haladva, megszokásból balra pillantottam a kereszteződésben, ellenőrizve, nem felejti-e el valaki megadni a „jobbkezet”. A szellemidézés hitchcock-i valószerűtlen fordulataként a fagyos sötétben, kivilágítatlan drótszamarát hajtva, egy kerékpáros vágtatott el balról, a vészfékezéssel megállított autó előtt csupán néhány centivel. Abban az évszakban minden biciklista már régen téli álomra nyugtatta kétkerekűjét, én pedig mai napig sem értem, hogy a fényszóró előtt valójában mit jelzett felemelt jobb kezén égnek álló középső ujjával, amit közben úgy rángatott föl-le, mint egykoron a kalauzok a villamos mennyezetéről lógó indítócsengő húzókarját (de erre az ifjabb nemzedék nem emlékezhet). Ez nyilván a túlélés örömének sajátos ünnepi megnyilvánulása akart lenni.
	 A tanulság mindettől függetlenül egyértelmű: minden tevékenységünk (beleértve az autóvezetést is) alapja az automatizmus. Begyakorolt mozdulatok, és idegpálya szintre beégett rutinok segítenek bennünket abban, hogy hibátlanul végezhessük feladatunkat. Ezért különösen fontos, hogy amikor a téli időszakban megváltoznak az útviszonyok, az ehhez szükséges rutinban is alkalmazkodjunk az új feltételekhez. Gyakorlópályák segítik a felkészülést, de emellett legalább ennyire fontos az autók felkészítése is a jeges körülményekre. Az évente visszatérő figyelmeztetés a téli gumik felszereltetésére éppúgy lényeges, mint az ablaktörlőlapátok ellenőrzése, az ablakmosó folyadék feltöltése fagyállóval, a hólánc, hólapát, jégkaparó, páramentesítő, zárolajozó bekészítése a csomagtartóba (bár ez utóbbit inkább a zsebünkben hordjuk, mert felesleges nézegetnünk az autóba gondosan bekészített kis spray-t az ablakon keresztül, ha a zár egyébként már befagyott). Szóval a felkészülést a gondolkodásmódba át kell vinni. Hiába gyakorolja valaki, milyen kormánymozdulattal kell korrigálnia, amikor kifarol az autója, ha a parkoló gépkocsiktól egy sávra szűkülő lejtős, havas úton araszolva nem képes helyesen dönteni: aki lejtmenetben hajt, lehetőleg annak kell félre állnia, mert a csúszós úton felfelé kapaszkodó jármű nem biztos, hogy újra el tud indulni.
  A tanulság mindettől függetlenül egyértelmű: minden tevékenységünk (beleértve az autóvezetést is) alapja az automatizmus. Begyakorolt mozdulatok, és idegpálya szintre beégett rutinok segítenek bennünket abban, hogy hibátlanul végezhessük feladatunkat. Ezért különösen fontos, hogy amikor a téli időszakban megváltoznak az útviszonyok, az ehhez szükséges rutinban is alkalmazkodjunk az új feltételekhez. Gyakorlópályák segítik a felkészülést, de emellett legalább ennyire fontos az autók felkészítése is a jeges körülményekre. Az évente visszatérő figyelmeztetés a téli gumik felszereltetésére éppúgy lényeges, mint az ablaktörlőlapátok ellenőrzése, az ablakmosó folyadék feltöltése fagyállóval, a hólánc, hólapát, jégkaparó, páramentesítő, zárolajozó bekészítése a csomagtartóba (bár ez utóbbit inkább a zsebünkben hordjuk, mert felesleges nézegetnünk az autóba gondosan bekészített kis spray-t az ablakon keresztül, ha a zár egyébként már befagyott). Szóval a felkészülést a gondolkodásmódba át kell vinni. Hiába gyakorolja valaki, milyen kormánymozdulattal kell korrigálnia, amikor kifarol az autója, ha a parkoló gépkocsiktól egy sávra szűkülő lejtős, havas úton araszolva nem képes helyesen dönteni: aki lejtmenetben hajt, lehetőleg annak kell félre állnia, mert a csúszós úton felfelé kapaszkodó jármű nem biztos, hogy újra el tud indulni. 
	 A hegymenetben hajtó autósnak viszont számolnia kell a lassan lefelé ereszkedő szembejövő tehetetlenségével, ugyanis lehet, hogy  nem tud megállni  . A megállóból kiinduló autóbusz sem mindig képes tartani a sávot a száraz útviszonyok mellett megszokotthoz képest, és előfordulhat (főleg csuklós szerelvénynél) a farrész kilengése, kicsúszása. A gyalogosok váratlan szökkenései egy-egy pocsolya elkerülése érdekében, a jeges járdán bemutatott és az úttesten végződő becsúszó mozdulatok éppolyan velejárói lesznek a közlekedésnek, mint a szemből érkező jármű, akinek magabiztos és egyben fázós vezetője csupán öt forintosnyi felületen kaparta le a jeget a szélvédőről, és vérbeli kukkolóként e kis résen keresztül szemléli a forgalom izgalmas alakulását. Időben vegyük észre, ha nem kerültünk autóstársunk látómezejébe. A járművek köre néha váratlanul kibővülhet egy-egy dombról érkező szánkóval (jó esetben annak utasa a vészt felismerve még időben a hóba csusszant). Az eddig segítő beidegződéseink tehát most megújulásra szorulnak, ami tudatos felkészülést igényel. Az irányjelzőt azonban ezután se restelljük kitenni annak ellenére, hogy – úgy hisszük - egy lélek sem tartózkodik a környéken, mert amikor az aktuális napi gondok mellett nem tudunk majd annyira a vezetésre koncentrálni, az ilyen automatizmusok segítenek majd át bennünket az elfelejtés okozta veszélyes helyzeteken.
A hegymenetben hajtó autósnak viszont számolnia kell a lassan lefelé ereszkedő szembejövő tehetetlenségével, ugyanis lehet, hogy  nem tud megállni  . A megállóból kiinduló autóbusz sem mindig képes tartani a sávot a száraz útviszonyok mellett megszokotthoz képest, és előfordulhat (főleg csuklós szerelvénynél) a farrész kilengése, kicsúszása. A gyalogosok váratlan szökkenései egy-egy pocsolya elkerülése érdekében, a jeges járdán bemutatott és az úttesten végződő becsúszó mozdulatok éppolyan velejárói lesznek a közlekedésnek, mint a szemből érkező jármű, akinek magabiztos és egyben fázós vezetője csupán öt forintosnyi felületen kaparta le a jeget a szélvédőről, és vérbeli kukkolóként e kis résen keresztül szemléli a forgalom izgalmas alakulását. Időben vegyük észre, ha nem kerültünk autóstársunk látómezejébe. A járművek köre néha váratlanul kibővülhet egy-egy dombról érkező szánkóval (jó esetben annak utasa a vészt felismerve még időben a hóba csusszant). Az eddig segítő beidegződéseink tehát most megújulásra szorulnak, ami tudatos felkészülést igényel. Az irányjelzőt azonban ezután se restelljük kitenni annak ellenére, hogy – úgy hisszük - egy lélek sem tartózkodik a környéken, mert amikor az aktuális napi gondok mellett nem tudunk majd annyira a vezetésre koncentrálni, az ilyen automatizmusok segítenek majd át bennünket az elfelejtés okozta veszélyes helyzeteken. 
Szalonújdonságok
Ígéretünkhöz híven visszatérünk a Düsseldorfban megrendezett Caravan Salon 2014 kiállítás újdonságaira. Röviden szemezgetünk a legérdekesebbnek ígérkező fejlesztésekből. A lakókocsik és lakóautók világa a következő évre is számos meglepetéssel szolgál az érdeklődőknek. 
	 
	 Az olaszosan hangzó név ellenére német gyártó a La Strada, a kompakt lakóautók specialistája. Igazi kuriózum ebben a kategóriában a fűtött duplapadló, amelyet a zárt szekrényes felépítmény padozatán alakítottak ki. A hasznos kiegészítők, cipők tárolásán túlmenően megoldották a padló alatti tér fűtését, így kellemes meleget biztosítanak „talp alá valónak”.
Az olaszosan hangzó név ellenére német gyártó a La Strada, a kompakt lakóautók specialistája. Igazi kuriózum ebben a kategóriában a fűtött duplapadló, amelyet a zárt szekrényes felépítmény padozatán alakítottak ki. A hasznos kiegészítők, cipők tárolásán túlmenően megoldották a padló alatti tér fűtését, így kellemes meleget biztosítanak „talp alá valónak”. 
	A 2007-ben debütáló parkoló-segéd után a Volkswagen most a vontatás-segédet is bemutatta a kiállításon. A legújabb Passatban lehetett kipróbálni azt a fejlesztést, amelynek segítségével gyerekjáték a manőverezés még egy nagy lakókocsival is. 
	 
	 A nagyobb egyterűek, mint például a mikrobuszok egy „csomaggal” átalakulnak egy egyszerű lakóautóvá. Az igen fantáziadús nevű QUQUQ egy 195 cm hosszú és 134 cm széles ágyat tartalmaz. Egy mozdulattal alakítható ki a fekvőalkalmatosság, amely még konyhát, mosogatótálat, gardróbot, és akár hosszú tárgyak pakolására is alkalmas tároló helyet rejt magában.
A nagyobb egyterűek, mint például a mikrobuszok egy „csomaggal” átalakulnak egy egyszerű lakóautóvá. Az igen fantáziadús nevű QUQUQ egy 195 cm hosszú és 134 cm széles ágyat tartalmaz. Egy mozdulattal alakítható ki a fekvőalkalmatosság, amely még konyhát, mosogatótálat, gardróbot, és akár hosszú tárgyak pakolására is alkalmas tároló helyet rejt magában. 
	A magyar érintettségű Weinsberg egy teljesen új modellsorozattal rukkolt elő a kompakt lakóautó kategóriában CaraCompact néven. Az újszerű formavilág, ötletgazdag kialakítás nagy népszerűségre számíthat a kempingezés világával ismerkedők körében. 
	 
	 Az univerzális Wheely utánfutócsaládra építve a Sawiko egy költséghatékony modellel jelent meg Basic megjelöléssel.
Az univerzális Wheely utánfutócsaládra építve a Sawiko egy költséghatékony modellel jelent meg Basic megjelöléssel. 
	 A 350 kg teherbírású jármű ideális nagyméretű motorkerékpárok szállítására.
A 350 kg teherbírású jármű ideális nagyméretű motorkerékpárok szállítására. 
	A lakókocsimozgató berendezések területén az AL-KO „mamutja” már az ikertengelyes lakóutánfutóknak is kínál megoldást. Függetlenül az alváz típusától és az előre kialakított „M” furatok meglététől, 2015 tavaszra az AL-KO Mammut a négykerekes karavánokat nógatja majd önálló manőverezésre. 
	A lakófelépítmény gyártók pedig szinte kivétel nélkül rengeteg fejlesztéssel rukkoltak ki a bemutatóra. Könnyen tehették ezt, mert a beszállítói háttéripar innovatív ötletekkel támogatta a tervezők munkáját. 
	 
 
	 
 
	 
  A Dethleffs c’ go modell sikere az igen kedvező árfekvésen túl, a kreatív megoldásokban is keresendő. Figyelemre méltó lelemények ötvözve a minőségi kialakítással lehet a siker záloga. A mindenkori trendet kialakító Bürstner részintegráltak bemutatkozása szintén kiemelkedő sikerrel zárult többek között a Nexxo típuscsalád keretében. A Hobby gyár meglepetése a rajongók számára a heavy metal-os megjelenésű 560-as Premium lakókocsi volt. A „dögös” felszereltség nem csupán nevében kapcsolódott a zenéhez, szolgáltatásában éppúgy kiszolgálta a kemény hangzás híveit.  
	 A retro utánérzésű T@b mára tényleg örökifjú Benjáminja a seregszemlének. A régmúlt idők stílusát idéző ifjú modell évtizednyi múltra tekint vissza, minden évben valami kis finomságot hozzátéve az előző évek megjelenéséhez.
A retro utánérzésű T@b mára tényleg örökifjú Benjáminja a seregszemlének. A régmúlt idők stílusát idéző ifjú modell évtizednyi múltra tekint vissza, minden évben valami kis finomságot hozzátéve az előző évek megjelenéséhez. 
	 A Bimobil Mercedes alapra tervezett alkóvos felépítménye visz némi színt a Fiat Ducato meghatározó jelenléte mellé. Az olasz autógyár kitűnő stratégiával őrzi domináns szerepét az alapjárművek között, mérnökeit a kempingszektor kihívásainak megválaszolására sarkallva, mint ahogy az Eura Mobil sem tétlenkedett és a legújabb Ducato-ra egy igazán dekoratív, kompakt felépítménnyel lepte meg az érdeklődőket.
A Bimobil Mercedes alapra tervezett alkóvos felépítménye visz némi színt a Fiat Ducato meghatározó jelenléte mellé. Az olasz autógyár kitűnő stratégiával őrzi domináns szerepét az alapjárművek között, mérnökeit a kempingszektor kihívásainak megválaszolására sarkallva, mint ahogy az Eura Mobil sem tétlenkedett és a legújabb Ducato-ra egy igazán dekoratív, kompakt felépítménnyel lepte meg az érdeklődőket.
	 
 
	 Az Adria dizájnerei szintúgy alapos munkát végeztek. Meghökkentő ötleteik átformálhatják a kempingjármű világot, ha pozitív visszhangra találnak a vevők körében. Magyarországon csak kis-lengyel néven emlegetik északi barátaink lakókocsi gyártmányait. Ezeken az alapokon nyugszik a kisméretű lakójárműveiről elhíresült törökországi cég, az ott gyártott Pino Karavan elé talán elég egy pár lovat befogni.
  Az Adria dizájnerei szintúgy alapos munkát végeztek. Meghökkentő ötleteik átformálhatják a kempingjármű világot, ha pozitív visszhangra találnak a vevők körében. Magyarországon csak kis-lengyel néven emlegetik északi barátaink lakókocsi gyártmányait. Ezeken az alapokon nyugszik a kisméretű lakójárműveiről elhíresült törökországi cég, az ott gyártott Pino Karavan elé talán elég egy pár lovat befogni. 
Bemutatónkat a következő számunkban folytatjuk, addig is élményekben gazdag olvasnivalót kívánunk!
   
	 Keszthelyi Természetgyógyász Nap
Keszthelyi Természetgyógyász Nap   
  Időpont:  2014. november 22., szombat
	Helyszín: Keszthely, Balaton Kongresszusi Központ és Színház   
Az egész napos rendezvényre ellátogatók különböző egészségmegőrző tanácsokkal, alternatív gyógyászati kellékek, homeopátiás és bio készítmények kiállításával találkozhatnak a Balaton Színház aulájában. A szekciótermekben szakmai előadásokat hallgathatnak meg, méréseken és tornákon, koncerteken vehetnek részt az érdeklődők. A hatodik alkalommal megrendezésre kerülő nyílt napra a belépés díjtalan! (Fotó: goldmarkmk.hu)
   
	 VIII. Bánhorváti Lángos Fesztivál
VIII. Bánhorváti Lángos Fesztivál   
   Idópont: 2014. november 29., szombat  
	Helyszín: Bánhorváti, Sportcsarnok 
 Évente ismétlődő hagyományőrző gasztronómiai fesztivál, melyen megismerkedhetnek a bánhorváti lángos, a görhő, a herőce, a laska, a farsangi fánk titkával, miközben népzenei előadókat hallgatva elvegyülhetnek a vásári forgatagban. A fesztiválozókat házi pálinkával és forralt borral várják. A rendezvény látogatása ingyenes!
	Fotó: banhorvati.hu  
 
	 
	 V. Karcagi Szent Miklós-napi Disznótor- és Házi Pálinka verseny
V. Karcagi Szent Miklós-napi Disznótor- és Házi Pálinka verseny   
  Időpont:  2014. december 6., szombat  
	Helyszín: Karcag, Városi Sportcsarnok 
 A karcagi Szent Miklós-napi disznótoros- és házi pálinka versenyen mindenki megmutathatja, hogy övé a legfinomabb hurka és a legjobb pálinka. A kóstolni vágyók pedig remek gasztronómiai élmény részesei lehetnek. A disznótoros versenyen a feladat egy 100-200 kg-os sertés helyszínen történő hagyományos módon való feldolgozása. A rendezvényre látogatók a csapatok elkészült disznótoros ételeit megízlelhetik. Kóstolható ételek: Hagymás vér, frissen sültek (tüdős hurka, véres hurka, kolbász, pecsenye, , tepertő stb.), húsleves, káposztás ételek, tészta ételek. A Szent Miklós-napi házi pálinkák versenyén kizárólag valódi gyümölcspárlatok vesznek részt.  
	(Fotó:   hajduszoboszlo.varosom.hu) 
Szerkesztette: Wald Krisztina
 
                     
                     
                     
                    